Signe Madsen, violin
"Den musikalske frihed jeg har i kvartetten efter 20 års sammenspil, oplever jeg ikke andre steder”
Signe Madsen har studeret på Det jyske Musikkonservatorium ved professor Henrik Sachsenskjold og professor Tutter Givskov med debut fra solistklassen i 1992.
Yderligere studier i London ved David Takeno og ved Ronald og Almita Vamos i USA.
Signe Madsen har været en meget aktiv kammermusiker ved siden af sit virke
først som gruppeleder for sekundgruppen i Aarhus Symfoniorkester og nu som 2. koncertmester i Odense Symfoniorkester.
Derudover har Signe Madsen været gæstekoncertmester, solospiller og kammermusiker i bl.a DR SymfoniOrkestret, Randers Kammerorkester, Ensemble Midtvest og Esbjerg Ensemble.
Birgitte Bærentzen Pihl, violin
"Når de fire instrumenter snakker med hinanden,
kan de føre samtaler med stor indsigt og underfundighed"
Birgitte Bærentzen Pihl startede sin undervisning hos den danske Suzuki-pædagog Tove Detreköy som 3-årig. Hun debuterede fra solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium med Tutter Givskov som lærer i 1993. Birgitte har bl.a. været solist med Copenhagen Phil, Århus Symfoniorkester og med Århus Sinfonietta i en violinkoncert af Peter Bruun, der var skrevet til hende.
I 1996 var hun prisvinder i P2 kammermusik-konkurrencen sammen med sin trio TSIAJ, og nogle år senere havde hun Trio Pihl’ald, som hun lavede mange koncerter med.
I 2014 tog hun initiativ til ensemblet 'Ordklang' sammen med jazzsaxofonisten Christian Vuust, hvor de spiller musik krydret med digtoplæsning.
Hun er endvidere solospiller i Århus symfoniorkester.
Maria Isabel Edlund, cello
Maria Isabel Edlund er, som hun selv siger det: ”så heldig at arbejde med alle sine yndlingskomponister”.
Hendes fokus er, i tæt samarbejde med komponisten, at nå til ind kernen af, hvad musikken vil, hvad en koncert kan rumme, og hvilke rammer den klassiske musik kan og bør sprænge. Disse samarbejder inkluderer navne som Bára Gísladottir, Britta Byström, Niels Rønsholdt og Louise Alenius. Maria nærer en stor kærlighed til celloens væsen, og formidler med respekt, nysgerrighed og spilleglæde de mange facetter instrumentet byder på.
Hun opsatte i 2019 (i samarbejde med Aarhus Unge Tonekunstnere) den sceniske koncert SEGÏA, hvor krydsfeltet mellem ny kammermusik, lys og design blev udforsket og udfordret. Derudover har hun i en årrække i samarbejde med violinist Cæcilie Balling arrangeret festivalen The House, der udover at udvide rammerne for den klassiske musik, også undersøgte husets særlige identitet i værker skrevet til- og på stedets præmisser.
Anna Dolezych Dahl, bratsch
(Sygemeldt)
”De tre andre spænder et sikkerhedsnet under mig, jeg tør at komme ud af mit sneglehus og udtrykke det, jeg har på hjerte - igennem mit eget spil - i den vidunderlige musik vi spiller sammen. På den måde er de med til at fortælle min egen, meget personlige historie.”
Anna Dolezych Dahl er uddannet i solistklassen på musikakademiet i Katowice, Polen hos Zygmunt Jochemczyk, og ved det navnkundige Yale University i New Haven, USA, hvor hun studerede hos bl.a. Jesse Levine og Tokyo String Quartet.
Anna har været 1. solobratschist i Aalborg Symfoniorkester samt i Aarhus Symfoniorkester. Hun har optrådt som solist ved flere lejligheder, bl.a. i værker af Britten, Bruch og Mozart. Hun er også en af solisterne i den anmelderroste indspilning af Anders Koppels Sinfonia Concertante med Aalborg Symfoniorkester og Matthias Aeschbacher.
Ved siden af sit virke som musiker i Aalborg Symfoniorkester og kammermusiker er Anna Dahl dedikeret bratsch- og kammermusiklærer på MGK Nord.